Saturday, 8 September 2012

PENGURUSAN BILIK PENDIDIKAN SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH



1.0 PELAN DAN LOKASI BILIK PENDIDIKAN SENI VISUAL SEKOLAH



1.1 Pengenalan



SK St. Dominic Kampung Pichin terletak di daerah Serian iaitu di jalan Serian Tebedu. Perjalanan dari Kuching ke Daerah Serian jaraknya kira-kira 60 kilometer memakan masa kurang dari satu jam dengan kemudahan jalanraya yang sangat baik. Dari Pekan Serian, untuk terus ke kampong Pichin, perjalanan melalui jalan Serian /Tebedu hanya sejauh kira-kira 11 kilometer dengan melalui lebuh raya. Saya memilih sekolah ini untuk menjalankan projek kerja kursus Pendidikan Seni kerana lokasinya berdekatan dengan rumah saya dan memudahkan saya untuk melawat dan mengkaji bilik pendidikan seni yang ada di sekolah rendah. Sekolah ini terletak di atas kawasan tanah tinggi yang agak luas dan mempunyai banyak kemudahan seperti dewan serbaguna, bilik perpustakaan, padang bola sepak, bilik bengkel, bilik dapur RMT dan bilik Pendidikan Seni Visual.



Apa yang saya hendak fokuskan ialah kedudukan bilik pendidikan seni visual. Ia terletak di tempat yang strategik, iaitu dekat dengan bilik-bilik darjah. Kedudukannya yang dekat dengan bilik darjah telah memudahkan segala aktiviti murid. Murid hanya mengambil masa yang singkat iaitu kira-kira 3 minit tiga hingga 4 minit untuk bergerak ke bilik seni. Bilik seni sekolah ini agak lengkap, kemas, selesa dan menampilkan suasana yang menyeronokkan apabila masuk.



Bilik ini mempunyai kemudahan asas seperti perabot yang sesuai iaitu kerusi kaku yang tidak bersandar.Terdapat bahan P&P yang sesuai diletakkan ditempat-tempat yang sesuai, seperti carta, buku-buku dan lain-lain. Alat P&P seperti ruang LCD projektor, Komputer, Printer dan lain-lain juga ada disediakan. Peralatan PSV yang digunakan untuk menghasilkan produk disusun dengan kemas. Bahagian pameran hasil kerja murid,poster keselamatan dan papan maklumat ada disediakan walaupun ruang pamerannya agak terhad. Singki air dan stor juga disediakan walaupun kurang mencukupi dari segi ruang dan kuantiti.



Menurut pensyarah di Jabatan Seni UPSI, Hassan Mohd. Ghazali dalam blognya, http://senivisual2.blogspot.com , Posted by SENI VISUAL at Tuesday, April 12, 2011 , kekuatan Pendidikan Seni Visual disekolah terletak kepada guru dan tempat operasi iaitu Bilik/Studio Pendidikan Seni Visual. Saya juga bersetuju dengan pendapat beliau walaupun saya tidak mahir tentang bidang seni. Daripada pengamatan saya, mana-mana guru PSV yang 'bagus' kebiasaannya bilik/studio Seni Visualnya juga menarik.Titik tolak kepada pengajaran yang sempurna dalam bidang Pendidikan Seni Visual ialah lokasi tempat belajar. Oleh itu ,guru-guru PSV, terutama guru panatia/kanan perlu bersiap untuk mewujudkan bilik seni yang standard iaitu mempunyai kemudahan yang lengkap dan menarik.


2.0 PENGURUSAN BILIK PENDIDIKAN SENI VISUAL

2.1 Pengenalan

Kurikulum Pendidikan Seni Visual disusun berdasarkan dua bidang iaitu Bidang Penghasilan Seni Visual serta Sejarah dan Apresiasi Seni Visual. Kedua-dua bahagian ini diharapkan dapat membantu murid dalam menguasai pelbagai kemahiran. Antara kemahiran yang akan dikuasai murid melalui pendidikan seni visual ialah kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif, kemahiran berkomunikasi secara berkesan, kemahiran membuat pilihan dan keputusan yang tepat, kemahiran mencari, menginterpretasi dan mengaplikasi maklumat, kemahiran bekerjasama dan kemahiran pengurusan.

Bagi membolehkan murid menguasai kemahiran-kemahiran ini guru perlu mengintegrasikan kedua-dua bidang ini dalam pengajaran dan pembelajaran. Dalam penghasilan seni visual, kegiatan harus melibatkan penerokaan, pewujudan idea, perkembangan idea, pembelajaran secara terancang, penggunaan teknologi, alat dan bahan melalui teknik tertentu. Semua kegiatan seni mengutamakan kajian-kajian sebelum, semasa dan selepas proses penghasilan. Ini bertujuan menerapkan budaya penyelidikan di kalangan murid.

Dalam mencapai matlamat Pendidikan Seni Visual dan juga matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan ini, peranan guru amat penting dalam pengurusan terutamanya dalam menghasilkan ruang atau bilik studio khusus yang memberi impak yang maksimum kepada murid. Ini kerana kekuatan Pendidikan Seni Visual di sesebuah sekolah terletak kepada guru dan tempat operasi iaitu Bilik/Studio Pendidikan Seni Visual. Pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual dijalankan dalam bentuk teori dan praktikal tetapi pendekatannya bergantung kepada kebijaksanaan guru untuk mengendalikannya asalkan meliputi tiga domain iaitu, pengetahuan, kemahiran dan nilai.

Perkara yang ditegaskan dalam bidang penghasilan seni visual adalah kegiatan kreatif yang melibatkan benda-benda yang dapat disentuh, dilihat dan diimaginasi bagi menggalakkan perkembangan persepsi dan daya intuisi. Dengan ini diharapkan fahaman nyata dan abstrak dapat diselaraskan dan pemupukan minat terhadap Pendidikan Seni Visual dapat dikembangkan. Bidang Sejarah dan Apresiasi Seni Visual memberi tumpuan kepada pengalaman seni dalam kehidupan harian dan dalam budaya kebangsaan. Perbandingan dengan seni dan budaya luar juga digalakkan bagi memperlihatkan keseimbangan pendedahan dalam bidang seni visual termasuk kraf kebangsaan demi mengenali seni visual dalam evolusi budaya kebangsaan.

2.2 Pengurusan Bilik Seni

Pengurusan bilik seni merupakan satu aspek utama dalam konteks proses pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni. Guru Pendidikan Seni hendaklah memainkan peranan penting dalam aspek ini. Guru Pendidikan Seni hendaklah sentiasa berusaha bersama-sama guru-guru seni yang lain untuk mewujudkan keadaan dan suasana yang sesuai. Pengurusan bilik seni visual ialah suatu aspek yang penting dalammelaksanakan sesuatu pengajaran. Bilik seni visual merupakan tempat di manasekumpulan manusia berkumpul dan di ajar. Bilik seni visual merupakan lebih darihanya sebuah ruang pembelajaran,ia merupakan persekitaran murid,guru danpenggalak interaksi antara guru dan murid. Guru perlulah mengurus rutin harianbilik seni visual, mengurus murid-murid supaya melakukan aktiviti bilik seni visual,tahu cara menyusun tempat duduk pelajar dan peralatan, mengurus pergerakanpelajar didalam kelas, mengurus bahan-bahan pengajaran untuk Pengajaran danPembelajaran yang lebih berkesan serta mengawal disiplin pelajar di dalam kelassupaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat bejalan dengan lancer. Suasana dalam bilik seni ini sepatutnya menjadi daya penarik dan menjadi sumber ilham bukan sahaja kepada pelajar dan guru bahkan kepada seluruh masyarakat sekolah dan pelawat. Selain hasil kerja pelajar, contoh-contoh hasil kraf tempatan dan lain-lain lagi yang sesuai juga dipamerkan dalam bilik seni.

2.3 Pengurusan Ruang Pendidikan seni Visual berkonsepkan Futuristik

Seiring dengan era globalisasi, pendidikan seni juga turut berubah kearah kesenian yang lebih kontemporari. Sebagaimana yang telah kita sedia maklum melalui peredaran masa dan zaman, telah berlaku banyak perubahan di sekeliling kita tanpa kita sedari. Murid-murid semakin kreatif dalam menterjemahkan idea secara lisan tulisan mahupun melalui seni khususnya melalui subjek Pendidikan Seni dan Visual. Justeru, perlu ada satu arena yang kondusif dan sesuai serta lengkap prasarana juga infrastruktur supaya bakat-bakat seni dapat digilap.
Untuk itu saya telah melengkapkan satu pelan lantai yang futuristik, dengan harapan dapat diterima pakai oleh pencinta-pencinta seni berkarya dan meluahkan hasil-hasil karya mereka apabila berada di ruang pendidikan seni visual futuristik ini. Konsep bilik seni yang saya bawakan adalah lebih kontemporari dengan mengekalkan keperluan asas di dalam bilik seni. Terdapat beberapa ruang utama didalam bilik seperti ruang utama pengajaran dan pembelajaran, ruang cetakan , ruang tembikar, ruang tekstil, ruang pejabat seni, ruang akses ICT, stor dan sebagainya.
Semuanya ini bertujuan untuk memberi keselesaan yang optimum kepada pengkarya-pengkarya yang menggunakan ruang futuristik yang saya ciptakan ini. Tidak dapat dinafikan bahawa setiap kejayaan yang dicapai itu memerlukan sokongan dari perkara-perkara yang lain iaitu ruang pembelajaran yang dapat mencetuskan idea-idea hebat melalui penggunaan ruang atau prasarana yang kontemporari.

Guru-guru pendidikan seni , terutamanya guru panatia/guru kanan juga perlu mewujudkan bilik seni yang standard. Standard di sini bermaksud ianya mempunyai fasiliti yang lengkap, menarik dan menekankan aspek-aspek keselamatan. Di dalam pengurusan bilik seni, aspek-aspek yang perlu di beri perhatian yang sewajarnya adalah seperti berikut :


1. Trapuitik

Bilik/studio yang menarik apabila masuk, mempunyai ciri kebersihan, keindahan, mesra pengguna dan terasa selesa. Bilik/studio seni perlu menampilkan suasana yang menyeronokkan apabila masuk. Marjorie Schiller (1995) menerangkan bahawa bilik dan studio senimelambangkan cara kita menilai seni dan bagaimana seni memberikan maknakepada kehidupan kita. Justeru, kaedah penyusunan dan kebersihan bilik darjahdan studio perlu menitikberatkan unsur estetika untuk memberi pengalaman estetikyang bermakna. Dalam modul PSV3104, Koster,(2001) ada menyatakan bahawa persekitaran yang merangsang deria memberikan tenaga kepada minda untuk belajar.

2. Perabot yang Sesuai

Perabot perlu sesuai dengan P&P PSV. Antara ciri-cirinya ialah ada bahagian P&P teori, Bengkel kasar dan bengkel halus. Lemlech (1979) mendefinisikan pengurusan bilik sebagai koordinasi dalam bilik yang mana menurutnya guru sebagai perancang kurikulum, pengorganisasi prosedur dan sumber, penyusun persekitaran kelas yang efisyen,penyelia prestasi murid serta pengenalpasti masalah potensi murid. Secara ringkasnya konsep pengurusan bilik bermakna tindakan dan strategi guru untuk mengekalkanperaturan bilik,mewujudkan suasana bilik yang kondusif, menghadapi tingkahlaku murid serta menarik perhatian murid bagi memastikan pengajaran berjalan dengan lancar.

3. Bahan P&P

Terdapat bahan P&P yang sesuai di letakkan ditempat-tempat yang sesuai, seperti carta, buku-buku dan lain-lain.Keperluan bahan seni seperti berus dan warna diletakkan berdekatan dia antara satu sama lain.bahan-bahan P&P boleh disimpan di rak simpanan.Kedudukan rak- rak simpanan perlu separas dengan ketinggian murid supaya alatan yang disimpan mudah untuk diambil.

4. Alat Pengajaran dan Pembelajaran (P&P)

Alat P&P seperti LCD projektor, Komputer, Printer dan lain-lain perlu disediakan dalam bilik seni untuk memudahkan pengajaran dan pembelajaran. Alat-alat ini hendaklah berada di ruang akses ICT. Ruang ini digunakan untuk mendapatkan sebarang maklumat yang dikehendaki oleh pengguna-pengguna khususnya maklumat yang berkaitan dengan pendidikan seni dan visual. Ruang ini boleh memuatkan antara 10 hingga 15 orang pada satu-satu masa. Ruang ini juga dilengkapi dengan pendingin hawa untuk keselesaan yang optimum. Pendingin hawa ini juga telah dilaraskan secara automatik mengikut keselesaan pengunjung-pengunjung yang berada di dalam bilik tersebut. Untuk menjaga kebersihan bilik ini, rak kasut disediakan dan pengunjung-pengunjung boleh meletakkan kasut pada arak kasut yang telah disediakan.

Seperti yang telah dinyatakan, bilik ini adalah berkonsepkan futuristik maka rak kasut yang terdapat di sini juga dapat dikawal hanya dengan menekan butang yang disediakan dan rak kasut tadi akan masuk ke dalam satu ruangan yang tidak dapat dilihat lagi. Komputer-komputer yang digunakan juga berkonsepkan futuristik dan tidak dapat dilihat kecuali dengan menekan butang untuk mengeluarkan skrin komputer dan seterusnya dapat digunakan. Begitulah juga sewaktu komputer itu akan dimatikan, komputer ini akan masuk semula ke dalam ruangan yang tidak dapat dilihat lagi. Ini bertujuan untuk menjimatkan ruang dan melindungi jangka hayat komputer supaya dapat bertahan lebih lama.

5. Peralatan PSV

Alat-alat yang digunakan untuk penghasilan produk misalnya mesin-mesin yang digunakan untuk membina tembikar, klin, gergaji elektrik dan sebagainya. Pengendalian alat dan bahan merupakan aspek penting dalam pengurusan mata pelajaran Pendidikan Seni Visual dan menjadi tanggungjawab guru Pendidikan Seni Visual untuk menguruskannya dengan sempurna. Penerangan yang betul danmengikut tertib kepada murid tentang bagaimana menggunakan alat dan bahan bantu dengan cara yang betul dan seterusnya cara menyimpan alat dan bahan supaya tidak rosak. Sebagai contoh, alat seperti berus, pellet dan bekas air perlu dibasuh dan dikeringkan sebelum disimpan supaya tidak cepat rosak.

6. Bahagian Pameran

Selain mempamerkan hasil karya pelajar, guru-guru seni visual boleh memperuntukkan satu ruang pameran yang mempamerkan objek semula jadi yang boleh membangkitkan rasa ingin tahu. Objek-objek hendaklah dipamerkan di lokasi yang mudah untuk dikunjungi oleh murid. Ruang yang mempamerkan objek ini akan merangsang deria murid di samping memberikan peluang kepada mereka untuk melihat dan menyentuh objek tersebut.Ruang pameran terbahagi kepada dua iaitu satu yang kekal dan satu lagi hasil semasa dari kerja-kerja pelajar. Sebaiknya semua bidang perlu ada dipamerkan: Bidang Seni Halus, komunikasi Visual, Kraf dan reka bentuk.

7. Singki Air

Sebaiknya ada beberapa singki air untuk membantu proses P&P. Singki air penting untuk murid-murid mendapatkan sumber air dan membasuh bahan seperti berus dan bekas warna.

8. Stor

Stor adalah tempat terkawal menyimpan bahan dan alat untuk kegunaan P&P.
Stor berada bersebelahan dengan ruang pejabat seni. Stor ini digunakan untuk menyimpan pelbagai barangan yang diperlukan sewaktu sebarang proses membuat aktiviti yang diperlukan. Stor penyimpanan alatan amat diperlukan sama sekali. Ini kerana di dalam bilik seni ini guru perlu menyediakan pelbagai stok alatan serta bahan-bahan keperluan dalam kuantiti yang banyak. Selain itu juga terdapat pelbagai jenis alatan serta bahan untuk kegunaan pelajar contohnya ialah berus dalam pelbagai saiz, cat dalam pelbagai warna dan jenis seperti cat minyak, cat air, cat paster, lilin, gunting, pisau dan sebagainya. Oleh itu alat dan bahan ini perlu diasingkan dan disimpan ditempat yang selamat. Selain itu, stor juga boleh digunakan untuk menyimpan alat atau bahan seperti buku-buku, folio-folio dan hasil kerja pelajar di atas rak kayu yang dibina di dalam stor.

Stor ini juga dilengkapi dengan peralatan yang serba canggih untuk memudahkan semua aktiviti yang berlaku di dalam stor. Untuk menjaga kebersihan stor ini supaya sentiasa kemas, jadual tugasan disediakan supaya setiap kali stor ini digunakan kekemasan stor akan sentiasa terpelihara. Stor yang tidak dijaga dengan rapi akan menyebabkan penggunaannya terganggu kerana sudah pasti ada habuk, kotoran dan yang seumpamanya.

Walau bagaimanapun oleh kerana peralatan yang digunakan adalah canggih, maka habuk dan kekotoran hampir tidak berlaku di bilik ini kerana ada alat pengesan yang dapat mengesan sebarang kekotoran dan perkara ini dapat diatasi dengan begitu mudah.

No comments:

Post a Comment